Prototype Proton Tuah Salin Kia Forte?
Salam,

Rasanya ramai yang dah tahu pasal prototype terbaru proton ni kan? Nama bagi prototype tersebut adalah Proton Tuah.

Masa first time aku tengok gambar prototype ni, secara spontan aku kata "Oh, Kia Forte". Tapi bila aku teliti balik, rupanya kereta yang aku sangkakan Kia Forte adalah Proton Tuah. First impression ni telah buat aku terfikir yang proton telah salin Kia Forte untuk Proton Tuah. Setelah berjaya menyalin kulit Mitsubishi Lancer pada model terbaru proton iaitu Inspira, kini salin Kia Forte pulak untuk Tuah? Tak caya? Cuba tengok gambar kat bawah ni:


Proton Tuah

Kia Forte

Sama tak? Hampir sama kan? Yelah, takkan nak 100% sama. Tapi konsep dan rekabentuk major agak sama. Macam Inspira jugak kan. Tak 100% sama. Korang boleh la carik gambar kat internet dan bandingkan kedua² kereta kat atas.

Yang telah diubah adalah pada bahagian lampu hadapan, lubang radiator, skirting depan, dan lampu belakang(tuah punya lampu belakang macam lampu Perdana V6 diterbalikkan). Proton ni dah takde designer berbakat lagi ker?

So apa komen korang?

2 Responses
  1. Anonymous Says:

    hahaha...mesia pon nak contohi korea agaknya...korea kan terkenal bab2 ni..copycat..hehe


  2. Anonymous Says:

    typical malaysian..biasalah tu kalau dah kering idea..cilok idea orang lain


Post a Comment

Korang sukakan entri kat blog ni? Subscribe untuk dapatkan setiap entri terbaru blog ini terus ke emel korang secara percuma
Masukkan Alamat Emel Anda: